ΥΛΗ ΧΗΜΕΙΑΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ

Χημεία Γενικής Β’ Λυκείου: Διδακτέα Ύλη 2017-2018

Θα διδαχθεί το βιβλίο «XHMEIA» της Β΄τάξης Γενικού Λυκείου των Λιοδάκη Σ., Γάκη Δ., Θεοδωρόπουλου Δ., Θεοδωρόπουλου Π. και Κάλλη Α., έκδοση 2016.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2oΠετρέλαιο-Υδρογονάνθρακες
2.1 Πετρέλαιο – Προϊόντα πετρελαίου. Βενζίνη. Καύση-καύσιμα.
2.2 Νάφθα – Πετροχημικά.
2.3 Αλκάνια – Μεθάνιο, φυσικό αέριο, βιοαέριο.
Παρατηρήσεις:
Να μην διδαχθούν οι παράγραφοι:
– Παρασκευές (των αλκανίων).
– γ. Υποκατάσταση (των αλκανίων).
2.4 Καυσαέρια- καταλύτες αυτοκινήτων.
2.5 Αλκένια – αιθένιο ή αιθυλένιο.
Παρατήρηση:
Να μην διδαχθούν
– η παράγραφος «Προέλευση – Παρασκευές» αλκενίων .
– ο πίνακας με τα παραδείγματα πολυμερισμού προσθήκης.
– ο πίνακας με τις βιομηχανικές χρήσεις του αιθυλενίου.
2.6 Αλκίνια – αιθίνιο ή ακετυλένιο
Παρατήρηση:
Να μην διδαχθούν:
– η υποενότητα «Παρασκευές» του ακετυλενίου.
– Η υποενότητα «γ. Πολυμερισμός» – η αντίδραση σχηματισμού του χαλκοακετυλενιδίου
– ο πίνακας «Συνθέσεις ακετυλενίου» και το παράδειγμα 2.6
Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην επίτευξη των παρακάτω μαθησιακών αποτελεσμάτων:
– Oι μαθητές να μπορούν να διακρίνουν μεταξύ τέλειας και ατελούς καύσης, να
συμπληρώνουν τις χημικές εξισώσεις τέλειας καύσης των υδρογονανθράκων και να
συνδέουν το φαινόμενο της καύσης με την παραγωγή ενέργειας και τη βιομηχανική
ανάπτυξη.
– Oι μαθητές να μπορούν να γράφους τις χημικές εξισώσεις των αντιδράσεων
προσθήκης H2, Br2, HCl και H2O στα αλκένια και στο αιθίνιο και να χρησιμοποιούν τον
κανόνα του Markovnikov για να προβλέπουν τα επικρατέστερα προϊόντα.
– Oι μαθητές να μπορούν να συνδέουν τις αντιδράσεις πολυμερισμού με υλικά που
χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή και να γράφουν τις χημικές εξισώσεις
πολυμερισμού του αιθενίου, του προπενίου και του βινυλοχλωριδίου.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3o: Αλκοόλες – Φαινόλες
Εισαγωγή.
3.1 Αλκοόλες.
3.2 Κορεσμένες μονοσθενείς αλκοόλες-Αιθανόλη.
Παρατήρηση
Να μη διδαχθούν οι παράγραφοι:
– Ειδικές μέθοδοι παρασκευής μεθανόλης.
– Αφυδάτωση (αλκοολών).
– Μερικές χαρακτηριστικές αντιδράσεις των καρβονυλικών ενώσεων.
Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην επίτευξη των παρακάτω μαθησιακών αποτελεσμάτων:
– Οι μαθητές να μπορούν να εξηγούν χημικά φαινόμενα της καθημερινής ζωής, όπως η
αλκοολική ζύμωση.
– Οι μαθητές να μπορούν να γράφουν τα προϊόντα οξείδωσης και εστεροποίησης των
αλκοολών, καθώς και να εκτελούν με ασφάλεια πειράματα οξείδωσης της αιθανόλης.
– Οι μαθητές να μπορούν να συνδέουν τις ιδιότητες οργανικών ενώσεων της καθημερινής
ζωής, όπως η αιθανόλη, με τη δομή τους.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4o: Καρβοξυλικά οξέα
Εισαγωγή-ταξινόμηση.
4.1 Κορεσμένα μονοκαρβοξυλικά οξέα – αιθανικό οξύ.
Παρατήρηση:
Να μην απομνημονευθούν οι πίνακες:
– «Το οξικό οξύ στη βιομηχανία»
– «Ονομασίες κορεσμένων μονοκαρβοξυλικών οξέων
Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην επίτευξη των παρακάτω μαθησιακών αποτελεσμάτων:
Οι μαθητές να μπορούν να εξηγούν χημικά φαινόμενα της καθημερινής ζωής, όπως η
οξική ζύμωση.
– οι μαθητές να μπορούν να γράφουν τις χημικές εξισώσεις οξέος-βάσεος και
εστεροποίησης των καρβοξυλικών οξέων.
– οι μαθητές να μπορούν να συνδέουν τις ιδιότητες οργανικών ενώσεων της καθημερινής
τους ζωής, όπως το οξικό οξύ, με τη δομή τους.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5o: Βιομόρια και άλλα μόρια
5.2 Λίπη και έλαια
Παρατήρηση:
Να μην διδαχθεί η παράγραφος «Βιολογικός ρόλος των λιπών και ελαίων»
Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην επίτευξη των παρακάτω μαθησιακών αποτελεσμάτων:
Οι μαθητές να μπορούν να συνδέουν τις γνώσεις τους για τα οξέα, τις αλκοόλες και την
αντίδραση εστεροποίησης με τα λίπη και έλαια, να εξηγούν την απορρυπαντική δράση των σαπουνιών και να σχεδιάζουν και να παρασκευάζουν σαπούνι.

Χημεία και περιβάλλον
2.8. Ατμοσφαιρική ρύπανση – Φαινόμενο θερμοκηπίου – Τρύπα όζοντος.
Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην επίτευξη των παρακάτω μαθησιακών αποτελεσμάτων:
– οι μαθητές να μπορούν να εκφράζουν κρίσεις και να παίρνουν αποφάσεις για
σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα, να προτείνουν τρόπους με τους οποίους
μπορούν αυτά περιοριστούν και να υιοθετούν στάσεις που να συμβάλλουν στον
περιορισμό τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου